نجات آب کشاورزی

این وبلاگ با هدف افزایش آگاهی عمومی در زمینه حفاظت از منابع آب ساخته شد. امید به این که در این امر موفق باشیم. دوستان لطفا جز در مورد زعفران سوالات تخصصی نپرسید. چون اطلاعات کافی ندارم شرمنده تون میشم.

نجات آب کشاورزی

این وبلاگ با هدف افزایش آگاهی عمومی در زمینه حفاظت از منابع آب ساخته شد. امید به این که در این امر موفق باشیم. دوستان لطفا جز در مورد زعفران سوالات تخصصی نپرسید. چون اطلاعات کافی ندارم شرمنده تون میشم.

معرفی کتاب (بهمن ماه 1390)


استفاده از روش های آبیاری برای بهینه مصرف کردن منابع آب امری حیاتی در توسعه پایدار کشاورزی است . توسعه کمی کیفی و روش های آبیاری قطره ای و بارانی زمانی محقق خواهد شد که طراحان و مهندسین آبیاری به طور کامل و حرفه ای با طراحی این گونه سیستم ها آشنا شوند . در این کتاب فرض بر این است که خواننده به مبانی و مسایل تئوری روش های آبیاری بارانی و قطره ای آشنایی دارد و با مطالعه این کتاب و حل مکان ها و پروژه های ارائه شده خواهد توانست طراحی پروژههای آبیاری بارانی و قطره ای را انجام دهد . در هر فصل سعی شده است مراحل طراحی به صورت گام به گام و همراه با مثال های واقعی ارائه شود . همچنین در هر فصل حداقل یک پروژه به طور کامل طراحی شده و تمامی پارامتر های آبیاری شامل طراحی پارامتر ها و تهیه لیست لوازم طرح ارائه شده است . همچنین در CDضمیمه تعدادی از پروژه های واقعی به طور کامل همراه نقشه های جزئیات آورده شده است .

نویسنده:حسین ابراهیمی

مترجم:

تعداد صفحه:250

قیمت:95000

تاریخ نشر:1390

ناشر:دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد (انتشارات سخن گستر)

شابک: 6-595-477-964-978

آدرس و  تلفن محل توزیع:فروشگاه و نمایشگاه کتاب دانشگاه 8432687 (0511)

آﺑﯿﺎری ﻗﻄﺮه ای ﺗﻨﮫﺎ راه ﻋﺒﻮر از ﺑﺤﺮان آب در ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی


ﺑﺎ دوراﻧﺪﯾﺸﯽ و ﺗﻼش دوﻟﺘﻤﺮدان و ﺑﺎ اﺣﺪاث ﺳﺪ و ﺣﻔﺮ ﭼﺎه، ﻗﺴﻤﺖ 

اﻋﻈﻢ آب ھﺎی ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﺤﺼﺎل از ﻣﻨﺎﺑﻊ آب ھﺎی ﺳﻄﺤﯽ و زﯾﺮزﻣﯿﻨﯽ ﺑﺎ 

ھﺰﯾﻨﻪ ای ﮔﺰاف ﻣﮫﺎر ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻗﺴﻤﺖ ﻋﻤﺪه اﯾﻦ آب ﺑﺎ راﻧﺪﻣﺎن ﭘﺎﯾﯿﻦ در 

ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی ﻣﺼﺮف ﻣﯽ ﺷﻮد... .


بقیه در ادامه مطلب...


منبع: www.areo.ir

ﺑﺮھﺎن ﺳﮫﺮاﺑﯽ ﻣﺸﮏ آﺑﺎدی 

ﻋﻀﻮء ھﯿﺎت ﻋﻠﻤﯽ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﻨﺒﻪ ﮐﺸﻮر




ادامه مطلب ...

پیام هفته

ما آب را از پدرانمان به ارث نبرده ایم بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته ایم...

برگزاری اولین کارگاه آموزشی

در تاریخ24 بهمن در روستای فدیشه اولین کارگاه آموزش نجات آب کشاورزی رو تشکیل دادیم که مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفت. به زودی تصاویری از این کارگاه در وبلاگ قرار میدم.


همه با هم برای نجات آب کشاورزی

استخرهای نامناسب ذخیره ی آب کشاورزی. واقعا چرا؟!

امروز تصاویری از یک استخر نامناسب ذخیره آب کشاورزی رو انتخاب کردم. این استخر در حوالی نیشابور قرار دارد. طبق محاسبات من این استخر هر روز 30 دقیقه از آب چاه را می بلعد. با حساب هر ثانیه 20 لیتر می شود20*60*30 یعنی در هر روز حد اقل 36000 لیتر آب فقط در همین استخر به هدر می رود. مانند این استخر در همه جای ایران وجود داره. به نظر شما چند میلیون لیتر آب هر روز در این استخرها به هدر می رود؟!!!!


بی تفاوت نباشیم. خواهشمندم شما هم نظر خود را بنویسید. ممنون


کاشت سیب زمینی



سیب زمینی در بیشتر خاک ها اگر با آن خوب ور رفته باشند ، رشد خواهد کرد. خاک باید از سنگ و کلوخ بزرگ تمیز شده باشد . تا آنجا که ممکن است به آن کود طبیعی اضافه کنید . بهتر است که خاک در اوایل اسفند آماده شود و در آن حالت تا قبل از اینکه گیاه کاشته شود بماند تا کود ترک بخورد و بشکند . هرچند که سیب زمینی زیادی از خاک ایراد نمی‌گیرد ولی به اسید کمی در خاک نیاز دارد، پس قبل و درطول و بعد از کاشتن آن به آن آهک اضافه نکنید .

ادامه مطلب ...

اهمیت اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی

آب از دیرباز مهمترین عامل توسعه در جهان بوده است. انسان ها در دوران اولیه زندگی نزدیک رودخانه ها و منابع آب تجمع می کردند و به فعالیت های کشاورزی می پرداختند. 97 درصد منابع آبی غیرقابل استفاده برای کشاورزی بوده و مقدار بسیارمحدودی از آن ها به طور مستقیم از سوی انسان مورداستفاده قرارگرفته است. افزون بر آن، کمی بیش از 76.1 درصد از آب های کره زمین به صورت رودخانه های یخی از دسترس خارج شده و آنچه تقریباً باقی مانده در عمق زمین ذخیره شده است. بهره گیری از روش های نوین کشاورزی و استفاده بهینه از آب، عوامل حیاتی برای نیل به هدف تأمین غذای جمعیت درحال افزایش دنیا است. طبق برآوردها، در 30 سال آینده مردم جهان نیازمند 60 درصد غذای بیشتر خواهند بود. بخش قابل توجهی از این افزایش تولید، حاصل کشت متراکم (استفاده از زمین کمتر برای تولید بیشتر) که نیازمند آبیاری است، خواهند بود... .

ادامه مطلب ...